1. Om os
  2. Services
  3. Cases
  4. Journal
  5. Karriere
  6. FREM
  7. Kontakt
  8. English

4. april 2024

4 min

5 spørgsmål til Help-eksperten: Den næste store PR-trend er digital storytelling

Der er meget at vinde for virksomheder, der tænker sig selv som et medie og udkommer med journalistisk vinklet indhold på egne kanaler. Helps digitale lead Emil Hobel giver her fem indsigter i den voksende interesse for digital storytelling.

Hvad menes med digital storytelling? Jeg plejer at sige, at virksomheder bruger deres egne kanaler som opslagstavle til det, der rører sig i hos dem af nyheder og salgsfremstød. Det skal der være plads til, men det er ofte ikke så interessant for andre end virksomheden selv og dens nærmeste kunder. Digital storytelling handler derimod om at tage modtagerens briller på og formidle ens historier, så de fremstår interessante i et bredere perspektiv.

Min oplevelse er, at mange virksomheder adskiller det journalistisk vinklede pressearbejde og virksomhedens egne digitale kanaler, men der er et enormt potentiale i bruge sine kanaler som en platform for journalistisk storytelling.

Hvordan ser digital storytelling ud? Digital storytelling har ikke nogen bestemt form. Det kan være et blogindlæg, en film, grafik, podcast, et LinkedIn-post – you name it. Eller det kan være en mere kompleks og bredspektret kombination af forskellige typer indhold, der tilsammen udgør den fulde fortælling. Den grundlæggende pointe er, at man udnytter sine digitale kanaler, hvad enten det er et website, sociale medier eller noget tredje til at fortælle sine historier med en journalistisk tilgang. Mailchimp og Dropbox er to klassiske eksempler på virksomheder, der i udstrakt grad har gjort brug af film, podcasts, brugergenereret indhold og en vifte af andet indhold, der rækker ud over salg og kerneydelser, til at opbygge et stort og stærkt kendskab. Hvorfor ser vi flere brands fokusere på digital storytelling?  Det er en ideel mulighed for at tage ejerskab over sin historiefortælling i et format, der er troværdigt og vedkommende. Nogle af de historier, der tidligere var lettere at fortælle gennem de traditionelle medier, er blevet sværere at lande, og samtidig er der en klar tendens til, at forbrugere og læsere, især de unge, orienterer sig på tværs af mange platforme og medier. Som SMV kan du fx ikke forvente at komme igennem til finansmedierne flere gange om måneden – næsten uanset, hvor gode dine historier måtte være. Med dine egne kanaler styrer du selv indholdet, og hvis din historiefortælling sidder i skabet, kan dit publikum blive mindst lige så stort som i de publicistiske medier.

Hvad er dit bedste råd til dem, som overvejer at kaste sig over digital PR i 2024? Prøv at se på jeres historier fra modtagernes eller journalisternes perspektiv. Folk bliver dagligt eksponeret for hundredvis af nyheder og historier, når de scroller i deres feed. Og dit indhold skal være interessant nok til, at forbrugeren stopper op og læser, ser eller klikker. Det er også værd at se på, hvordan mange af de etablerede medier bruger sociale medier til at hive trafik til deres sites og er underlagt de samme formater i forhold til at fange folks opmærksomhed. Hvad skal man især være opmærksom på, når man investerer i storytelling? At det ikke er kortsigtet reklame. Vi gør altid et stort nummer ud af at spørge kunden, hvad de egentlig gerne vil opnå med deres kommunikation. Og når svaret fx lyder, at de gerne vil lande et vist antal nye leads i løbet af den næste måned, ser vi på, om det måske bedre kan betale sig at tænke i mere traditionel annoncering eller en hybrid mellem presse og digitalt indhold.

Dermed ikke sagt, at al digital storytelling har det helt lange lys på: Man kan sagtens arbejde med projekter, der løber over et par måneder. Men ligesom med traditionel PR går det digitale aspekt ud på at opbygge fortællinger, der både adresserer noget konkret og er med til at danne folks samlede forståelse og indtryk af din virksomhed. Vil du høre mere om digital storytelling kontakt Emil Hobel her.